Strålende kritikk av 1980 – AKER BRYGGE

Strålende kritikk av 1980 - AKER BRYGGE

Strålende kritikk av 1980 – AKER BRYGGE.

Forestillingen, som er det åttende i serien på ti forestillinger om norgeshistorien, kan sålangt skilte med terningkast seks i Dagsavaisen/ Rogalands Avis og terningkast fem både i Dagbladet og Aftenposten.

«Stor stas med Statsteatret. Statsteatret har kommet til del åtte i sin serie av originale dypdykk i norgeshistorien. Og aldri har de vært bedre enn de er nå.» Dagsavisen

«Sikker som banken. Frekk som The Producers, vulgær som Book of Mormon, dyp som en uåpnet magnum champagne og bakfull som 1987, da flasken var tom.» Aftenposten

«Statsteatret er en norsk nasjonalskatt» Dagbladet

Forestillingen treffer tidsånden samtidig som den speiler vår egen samtid. 1980 – AKER BRYGGE er en fortelling om grådighet midt i en tid som var kjent for fremveksten av ambisiøse, dynamiske og individualistiske mennesker, med holdninger som mer enn tidligere handlet om personlig gevinst.

1980 Aker Brygge – Applause – Ekstraforestillinger

Statsteatret er en norsk nasjonalskatt!

AT8B7196-Edit-1

 

Yngve Sundvor er nominert til Ibsenprisen 2017

Yngve Sundvor er nominert til Ibsenprisen 2017

T_v2017_innmat_v7-2_Side_16_Bilde_0001

Yngve Sundvor er nominert til Ibsenprisen 2017!

Juryen fremhever Sundvors humoristiske dykk i norsk mellomkrigshistorie som trekker veksler på tendenser i vår egen tid.

Ibsenprisen ble opprettet av Skien kommune og delt ut første gang i 1986. Prisen er på 150.000 kroner og en statuett laget av Nina Sundbye. Prisen deles årlig ut til en dramatisk tekst som har hatt urpremiere eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av foregående kalenderår.

Vinneren blir offentliggjort under en festkveld på Ibsenhuset i Skien onsdag 22. mars.

Les saken på NRK

1950 – Spionen

15590345_1254178761287734_6827741743747601326_n

Støvsugerselgeren, overvåkeren, pianolærerinnen og hennes lege.

Klokken er blitt 1950. Det strømmer toner fra en leilighet. Astrid Høyer sitter ved pianoet. Samtidig strammer støvsugerselgeren Frank Øye seg opp utenfor døren hennes. Han ringer på. Hun slutter å spille, går mot døren, så stopper hun. Skal hun åpne eller ikke? Hun kan jo på dette tidspunkt ikke ane hvilke fryktelige konsekvenser det ville få om hun åpnet døren. Bare et forkvaklet sinn, paranoid på grensen til galskap, kunne ane konsekvensene.

Selv ikke hennes lege, Carl Jakobsen, spesialist på menneskesinnet, og en ivrig forkjemper for hallusinerende legemidler og lobotomi, kunne ane hvilke mørke rom som ville komme tilsyne om døren ble åpnet.

På den andre siden av byen sitter Ronald Olsen i politiets overvåkningstjeneste. Han lytter og noterer, noterer og lytter. Han stopper opp et øyeblikk, som om han innså at noe absolutt og viktig kom til å hende, noe ugjenkallelig.

Samtidig med dette åpner Astrid Høyer døren. Klokken er blitt 1959, og ute er det kaldt og mørkt. En stor amerikansk bil kjører hurtig forbi, og tilbake på veien ligger en død katt.

Statsteatrets episode nr 7 tar for seg CIA, KGB, kald krig, kommunisme og Arbeiderpartiets angst. Alt servert på en seng av reklame for sigaretter, alkohol og det nyeste innen hvitevarer.

Og husk: Det at man er paranoid betyr ikke at man ikke er overvåket.

Premiere 3.April på Rogaland Teater kl 19:30! Forestillingen spilles på hovedscenen 5, 6 og 7. April kl 19:30.

Av:
Yngve Sundvor og Statsteatret
Regissør:
Yngve Sundvor
Medvirkende:
Per Kjerstad
Kim Sørensen
Gard Bjørnstjerne Eidsvold
Karoline Krüger

StatsTeatret ønsker med sitt prosjekt «Norge 1066-2066» å «skrive» fortellingen om Norge på nytt og bringe den ut i by og bygd for et stort publikum. Vår første produksjon var «1066 – Slaget ved Stamford Bridge», og vår siste blir en framtidsfabel av Norge i 2066.

Premiere på Rogaland Teater 3.April kl19:30! Fullstendig spilleplan på Rogaland Teater. 

Oslopremiere 19.April kl 19:30! Forestillingen spilles 20, 21 og 22. April kl 19:30. Oslo Nye, Trikkestallen!


Av:
Yngve Sundvor og Statsteatret
Regissør:
Yngve Sundvor
Medvirkende:
Per Kjerstad
Kim Sørensen
Gard Bjørnstjerne Eidsvold
Karoline Krüger

Strålende kritikker til 1930 – Diktatoren

Strålende kritikker til 1930 – Diktatoren

Diktatoren_SHDirdal-8929I april hadde Statsteatret premiere på sin sjette forestilling i prosjektet om å rettskrive Norgeshistorien, 1930 – Diktatoren, til fantastisk mottakelse hos publikum og strålende kritikker både i lokal og nasjonal presse.

«Det er en formidabel framføring fra et kollektiv som ikke bare gjør sitt beste […], men som strekker seg slik at de egentlig gjør det bedre enn de kan. Slikt er det alltid godt å oppleve», skrev Engwall Pahr-Iversen i Dagsavisen og ga forestillingen terningkast 6.

Mona Levin i Aftenposten mente at manuset var «konsist ustyrtelig morsomt og nettopp derfor historisk betydningsfullt» og trekker frem at «Per Kjerstad briljerer i en rekke roller» og at «Skimten Storengen har burlesk troverdighet og mesterlig timing.»

Både Dagbladet og Stavanger Aftenblad ga forestillingen terningkast 5 og kalte det både «en glitrende idé, strålende teater» og «effektiv skamløs manipulasjon».

Vi gleder oss til å spille forestillingen rundt om i hele Norge fremover!

Premiereklare!

Premiereklare!
Skuespillerne ved Den Gyllene Høne er snart premiereklare.

Skuespillerne ved Den Gyllene Høne er snart premiereklare. Så snart de har lært seg replikkene. (Foto: Stig Håvard Dirdal)

Om et par dager braker det løs!

I Statsteatrets sjette episode dedikert rettskrivningen av Norgeshistorien er det 1930-åra som er i fokus. Det handler om mellomkrigstiden, og teater- og cabaretruppen «Den Gyllene Høne». De går på en skikkelig økonomisk smell og ser konkursen i hvitøyet. Inn fra venstre kommer rikmannsdatteren Helga Henriksen med et forslag om å fremføre en hyllest til det politiske stjerneskuddet Quisling. 1930 – Diktatoren følger truppen på en noe broket vei frem mot premieren.

«Demokrati er vakkert i teorien; i praksis er det en feilslutning.»
Benito Mussolini.

1930 – Diktatoren har premiere på Rogaland Teater 15. april og spilles der til og med 22. april. Deretter bærer det ut på turné i Nordland i regi av vår samarbeidspartner Nordland Teater. 10. mai blir det Oslo-premiere hos vårt tredje samarbeidsteater Oslo Nye Trikkestallen, før vi tar sommerferie under midnattsolen på Festspillene i Nord-Norge.

1814 tilbake i Nord-Norge

1814 tilbake i Nord-Norge

I dag starter Statsteatret en ny turnérunde med «1814 – En western fra vidda» i Nord-Norge i samarbeid med Beaivváš Sámi Našunálateáhter og Den Kulturelle Skolesekken. I løpet av den neste uka spiller vi skoleforestillinger i Kirkenes, Tana, Karasjok og Alta, i tillegg til åpne kveldsforestillinger i Kirkenes, Alta og Kautokeino.

Og 10. januar runder vi av perioden i nord med «1880 – Amerika» på Kulturhuset i Tromsø.

Så da er det bare å finne frem korrekturlakken og ta vekk alle andre avtaler i filofaxen denne uka!

Foto: Aslak Mikal Mienna

Foto: Aslak Mikal Mienna

 

Travel høst for Statsteatret

Travel høst for Statsteatret
1880_Stats-Stig_H_Dirdal-44
Denne høsten har Statsteatret virkelig reist rundt det ganske land, med forestillinger både i Moss, Ålesund, Fjaler, Hedalen, Hole og Nesodden. 1066 – Slaget ved Stamford Bridge har høstet enda mer høylydt jubel, lovord og applaus, og 1880 – Amerika har vist at den virkelig treffer publikum, både med Statsteatrets kjennetegn humor og enkle virkemidler, og med en dagsaktuell tematikk.

Men høsten er jo langt fra slutt!

12. og 13. november deltar Statsteatret på Mini Midi Maxi teaterfestival i Bergen, med 1066 – Slaget ved Stamford Bridge.

Deretter blir Oslo Nye Trikkestallen nok en gang forvandlet til syndens pøl Chicago med 1880 – Amerika fra 17.-20. november, før familien Salomonsen reiser vestover til Rogaland Teater fra 24.-28. november.

Vi gleder oss!

1880 er i gang!

1880 er i gang!

Prøvene på 1880 – Amerika er godt i gang. Vi har de siste ukene diskutert og improvisert for å finne formen på vår lutefiskmafiahistorie.

Skal man ha med et klesstativ i forestillingen? Mange skjebnesvangre avgjørelser tas i disse dager.

Skal man ha med et klesstativ i forestillingen? Mange skjebnesvangre avgjørelser tas i disse dager.

Vi har leid oss inn i et lokale på Grünerløkka, der det prøves og feiles over en lav sko. Vi har delt ut rollene og snakket mye om hvem de er. Denne gangen er det Per sin tur til å spille høystatus i form av far i huset og mafiabossen, Salomon.

Vi diskuterer rommet. Hva vil vi ha med, hvordan skal scenografien være? Vi ser teater for å bli inspirert og hente ideer til vår egen forestilling. Vi har også vært på en liten studietur til Gøteborg.

Mens skuespillerne er på turné i Buskerud med Den kulturelle skolesekken, har vår eminente regissør og manusforfatter Yngve fått i oppgave å skrive videre på manuset.

Vi har en helt klar tanke med denne forestillingen; vi vil få frem at vår utvandring på slutten av 1800-tallet ikke er så ulik de utfordringene mange mener vi har med innvandringen til Norge i dag; vi holdt oss mest sammen med andre nordmenn og ville helst snakke norsk. De fleste ville holde på egen kultur og religion, kle seg i norske klær og var lite interessert, dels frastøtt av det syndige vesten.

 

 

Statsteatret reiser til Amerika

Statsteatret reiser til Amerika

Vi gir deg a tilbud you can’t refuse.Vår forestilling nr fem blir en mafiøs lutefisk-historie fra syndens pøl Chicago.  

I 1880 – Amerika følger vi en norsk utvandrerfamilie i krig for lutefisk, protestantisme og norske familieverdier. Familiens høye beskytter, den lett mafiøse Salomon, fører en hard kamp på alle fronter. Det er på tide å finne fram våpnene. Det er på tide å gi noen et tilbud de ikke kan si nei til. Vil hans amerikaniserte sønn, Johannes, som velger å kalle seg John, trå støttende til? Vil hans bror, den ølglade politisjefen Otto, se en annen vei? Det lukter krutt, fisk og blod. Og i det fjerne synger en ferm dame, massemordersken fra Selbu, Belle Gunness.

1880 – Amerika har urpremiere på Tou Scene i Stavanger 24. april og kommer før du aner det til en scene nær deg.

Se hele spilleplanen her