KJÆRE PUBLIKUM, TAKK FOR LAGET!

KJÆRE PUBLIKUM, TAKK FOR LAGET!

KJÆRE PUBLIKUM, TAKK FOR LAGET!

1000 år har gått, og saman har vi tenkt tankar om det å vera nordmann til ulike tider. Mykje har vi lært av historia, men viktigare er kanhende det vi har lært om historie.
Skalden Tjodolv seier i 1066:

Historien den skrives liksom hele tiden. Den er en elv. Den lar seg ikke stanse. Lytter du på elven der den kaster seg utfor og blir en foss, så hører du en ting. Lytter du der elva krongler seg klukkende av gårde over småstein, så hører du en helt annen ting. Det er den samme historien, den samme elva, men vannet er hele tiden nytt, og det hviskes og brøles om hverandre.

Kan man fange ei rennande elv?

Kanhende kan vi ikkje fange denne rennande elva, men dess fleire som prøver, dess betre. Også dei som har eit ana syn på saka.
For historia blir ikkje sannare av å nekte nokon å ytre seg, eller kvitte seg
med det som ikkje høver i tida.

Eller som Brage seier i 2066..

Ein skal passe seg for å brenne saker.
For i morgon kan det være ein annan som held fyrstikkeska.
Og snipp snapp snute, så er historia ute. Og alt vi har att er mytar og sagn,
og alt vi veit er at ingenting er sikkert. Og når ingenting er sikkert, er ingenting sant. Og når ingenting er sant, kan du aldri vera trygg. Og når du aldri er trygg,
kan du heller aldri vera fri.

Alt godt, Yngve Sundvor

Statsprosjekt-1066-2066

URPREMIERE 2066 – ATTER EIN KONGE

URPREMIERE   2066 - ATTER EIN KONGE
Statsteatret har gleden av å informere om at vi skal ha urpremiere på 2066 Atter ein Konge lørdag 19 Feb på Rogaland Teater (Se spilleliste)!
-Framover mot fortida

«ALDRI MEIR 2031!».

Skiltet står sentralt plassert kor du enn snur deg i år 2066. I 35 år har menneska, vi som var att, funne ein måte å overleva på. Helst under bakken, for på overflata lurer allslags farar. Ragnar, kollegaen min, mista venstre arm til Ravnfolket i fjor. Men her i gruvene er vi trygge, vi har arbeid og mat. Kongen bevare oss.

Sagnet seier at før hadde dei maskiner til alt, til å kriga, til å laga mat, ja,- dei kunne til og med fly. Men det er no berre eit sagn. Og det er helst barn som trur på slikt. For det gamle samfunnet er borte no, øydelagt av Den store stormen. Det vesle som fanst att, er destruert. Slik måtte det vera.

Menneska flaug for nær sola og så brann dei opp. Slik skal det ikkje gå med oss. Difor har ein ikkje lov å eige ting frå før 2031. Kongen bevare oss.

Men så er det nokon, ja, det er alltid nokon – forbanna nysgjerrige rævhol som ikkje vil innretta seg. Folk som grev i overflata etter relikviar frå den gongen menneska var på sitt mest stupide. Folk som rotar i oska etter ein tapt draum. Slikt blir ein hengd for. Heldigvis. Kongen bevare oss.

Ny forestilling! 2010 – Lollywood

Ny forestilling! 2010 - Lollywood

Romantisk actionkomedie med handlingen lagt til Lahore i Pakistan

Salaam aleikum! I Statsteatrets 9ende forestilling ønsker vi velkommen til vår egen samtid. Og denne gangen har vi lagt ut på en lang reise i håp om å få øye på oss selv. Vi følger et norsk filmselskap i sine bestrebelser etter å lage en thriller av internasjonalt kaliber. Med i det mangslungne teamet finner vi også de norske skuespillerbrødrene Shahid og Jamshed Khan. Filmteamet kjemper mot klokken, kreditorer, korrupsjon og konspirasjoner, samt ublide møter med løver og tigre, strømbrudd, magesjau og våpen på avveie. Vil filmen noensinne bli ferdig?

Velkommen til en fundamental reise i skyggen av mangotrærne.

Les intervju med Statsteatret om forestillingen i Stavanger Aftenblad her

Urpremiere 6. april på Oslo Nye Teater.

 

2010 – Lollywood

 


Fantastiske tilbakemeldinger fra publikum og anmeldere.

Fantastiske tilbakemeldinger fra publikum og anmeldere.

1980 – AKER BRYGGE høster lovord blant publikum og anmeldere. Etter urpremieren på Centralteateret – Oslo Nye er forestiillingen vist for fulle hus. Hele fire terningkast med fem og en sekser har det blitt på familien Kiellands 80-talls drama. Stavanger Aftenblad skriver blant annet følgende etter sesongpremieren på Rogaland Teater i august:

«Statsteatrets norgeshistorieprosjekt blir betre og betre jo tettare det kjem på vår eiga tid. «1980 – Aker Brygge» er tragedien som får deg til å le». 

«Dette er teater som både får deg til å le, bli blank i blikket, varm i hjartet, vond i magen og ettertenksam i hovudet. Det er godt gjort, særleg med tanke på kor enkelt det er gjort. Eller, forresten. Det er jo supervanskeleg å gjera dette enkelt. Då Statsteatret lanserte seg for 8–9 år sidan, sa dei at dei ville vera som eit band: Ein gjeng som laga teater med så enkle verkemiddel at dei kunne pakka det dei trengte i ein bandbil, kjøra vidare til neste stad, pakka opp og opptre. Skal slikt nakent teater fungera, fire folk på ein scene, med særs enkel scenografi, er du avhengig av gode idear, gode tekstar og særs flinke skodespelarar. Alt dette byr Statsteatret på i «1980 – Aker Brygge»».

Trykk på linken for å se tilbakemelding fra publikum  http://statsteatret.no/wp-content/uploads/2018/08/GOPR1629.mov 

Ekstraforestillinger

Ekstraforestillinger

Ekstraforestillinger på Oslo Nye Teater i november 2018.

Forestillinger på Oslo Nye Teater

 

AT8B7254-Edit-1

 

 

 

 

 

 

Casinospil

En stor del af alt pengespil, der foregår på internettet indebærer online casino spil. Spillere kan blandt alle de bedste casinosider finde hundredvis af de mest populære kortspil, herunder blackjack og baccarat, bordspil, som roulette og hundredvis af de bedste online slots. Vores casino spillevejledninger viser alle de bedste steder at spille dit yndlingsspil, og beskriver også hvilke strategier, du kan benytte for at sikre en sjov og succesfuld spiloplevelse. Hvis du leder efter noget nyt at spille, er der en række gratis slots spil til rådighed følg denne lenken, som kan hjælpe dig med at opdage nye spil. Free spins som del af casinoers velkomstbonusser er en anden god mulighed for at stifte kendskab med nye spil uden at skulle investere så meget andet end din tid. Dyk ind i den spændende verden af online casinoer og find et nyt yndlingsspil!

Strålende kritikk av 1980 – AKER BRYGGE

Strålende kritikk av 1980 - AKER BRYGGE

Strålende kritikk av 1980 – AKER BRYGGE.

Forestillingen, som er det åttende i serien på ti forestillinger om norgeshistorien, kan sålangt skilte med terningkast seks i Dagsavaisen/ Rogalands Avis og terningkast fem både i Dagbladet og Aftenposten.

«Stor stas med Statsteatret. Statsteatret har kommet til del åtte i sin serie av originale dypdykk i norgeshistorien. Og aldri har de vært bedre enn de er nå.» Dagsavisen

«Sikker som banken. Frekk som The Producers, vulgær som Book of Mormon, dyp som en uåpnet magnum champagne og bakfull som 1987, da flasken var tom.» Aftenposten

«Statsteatret er en norsk nasjonalskatt» Dagbladet

Forestillingen treffer tidsånden samtidig som den speiler vår egen samtid. 1980 – AKER BRYGGE er en fortelling om grådighet midt i en tid som var kjent for fremveksten av ambisiøse, dynamiske og individualistiske mennesker, med holdninger som mer enn tidligere handlet om personlig gevinst.

1980 Aker Brygge – Applause – Ekstraforestillinger

Statsteatret er en norsk nasjonalskatt!

AT8B7196-Edit-1

 

Yngve Sundvor er nominert til Ibsenprisen 2017

Yngve Sundvor er nominert til Ibsenprisen 2017

T_v2017_innmat_v7-2_Side_16_Bilde_0001

Yngve Sundvor er nominert til Ibsenprisen 2017!

Juryen fremhever Sundvors humoristiske dykk i norsk mellomkrigshistorie som trekker veksler på tendenser i vår egen tid.

Ibsenprisen ble opprettet av Skien kommune og delt ut første gang i 1986. Prisen er på 150.000 kroner og en statuett laget av Nina Sundbye. Prisen deles årlig ut til en dramatisk tekst som har hatt urpremiere eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av foregående kalenderår.

Vinneren blir offentliggjort under en festkveld på Ibsenhuset i Skien onsdag 22. mars.

Les saken på NRK

1950 – Spionen

15590345_1254178761287734_6827741743747601326_n

Støvsugerselgeren, overvåkeren, pianolærerinnen og hennes lege.

Klokken er blitt 1950. Det strømmer toner fra en leilighet. Astrid Høyer sitter ved pianoet. Samtidig strammer støvsugerselgeren Frank Øye seg opp utenfor døren hennes. Han ringer på. Hun slutter å spille, går mot døren, så stopper hun. Skal hun åpne eller ikke? Hun kan jo på dette tidspunkt ikke ane hvilke fryktelige konsekvenser det ville få om hun åpnet døren. Bare et forkvaklet sinn, paranoid på grensen til galskap, kunne ane konsekvensene.

Selv ikke hennes lege, Carl Jakobsen, spesialist på menneskesinnet, og en ivrig forkjemper for hallusinerende legemidler og lobotomi, kunne ane hvilke mørke rom som ville komme tilsyne om døren ble åpnet.

På den andre siden av byen sitter Ronald Olsen i politiets overvåkningstjeneste. Han lytter og noterer, noterer og lytter. Han stopper opp et øyeblikk, som om han innså at noe absolutt og viktig kom til å hende, noe ugjenkallelig.

Samtidig med dette åpner Astrid Høyer døren. Klokken er blitt 1959, og ute er det kaldt og mørkt. En stor amerikansk bil kjører hurtig forbi, og tilbake på veien ligger en død katt.

Statsteatrets episode nr 7 tar for seg CIA, KGB, kald krig, kommunisme og Arbeiderpartiets angst. Alt servert på en seng av reklame for sigaretter, alkohol og det nyeste innen hvitevarer.

Og husk: Det at man er paranoid betyr ikke at man ikke er overvåket.

Premiere 3.April på Rogaland Teater kl 19:30! Forestillingen spilles på hovedscenen 5, 6 og 7. April kl 19:30.

Av:
Yngve Sundvor og Statsteatret
Regissør:
Yngve Sundvor
Medvirkende:
Per Kjerstad
Kim Sørensen
Gard Bjørnstjerne Eidsvold
Karoline Krüger

StatsTeatret ønsker med sitt prosjekt «Norge 1066-2066» å «skrive» fortellingen om Norge på nytt og bringe den ut i by og bygd for et stort publikum. Vår første produksjon var «1066 – Slaget ved Stamford Bridge», og vår siste blir en framtidsfabel av Norge i 2066.

Premiere på Rogaland Teater 3.April kl19:30! Fullstendig spilleplan på Rogaland Teater. 

Oslopremiere 19.April kl 19:30! Forestillingen spilles 20, 21 og 22. April kl 19:30. Oslo Nye, Trikkestallen!


Av:
Yngve Sundvor og Statsteatret
Regissør:
Yngve Sundvor
Medvirkende:
Per Kjerstad
Kim Sørensen
Gard Bjørnstjerne Eidsvold
Karoline Krüger

Launching a Theater Business: Bringing Performances to Life

The theater business offers a unique blend of artistry and entrepreneurship, bringing storytelling and creativity to audiences. Whether you aim to produce plays, host community performances, or operate a venue, building a successful theater business requires a balance of passion, planning, and adaptability.

Defining Your Theater’s Mission
Start by identifying your theater’s focus and mission. Will you specialize in community productions, avant-garde performances, or educational programming? Having a clear mission not only attracts the right audience but also aligns your operations with your goals.

Crafting a Business Plan
A comprehensive business plan is essential. Outline your target audience, production types, ticket pricing, and funding sources. Include plans for marketing, partnerships, and growth. Your business plan should also address logistical needs such as venue selection, equipment purchases, and hiring talent.

Selecting the Right Business Structure
Theater businesses often involve partnerships or collaborations, making it important to choose an appropriate legal structure. Options like an LLC or corporation provide liability protection, which is crucial for managing risks associated with live events.

Naming Your Business
A compelling name is vital for standing out in the entertainment industry. If you later decide to rebrand or shift focus, you may need to go through a formal process, such as filing a maryland change business name request, to update your name with state authorities.

Securing a Venue
The right venue is a cornerstone of a successful theater business. Consider factors like location, seating capacity, and acoustics. Renting or owning a space comes with costs, so be sure to budget accordingly. Partnering with community centers or schools can provide cost-effective options for hosting performances.

Building a Production Team
A strong team is essential for delivering high-quality performances. Recruit talented directors, actors, stage managers, and technical crew members. Collaboration and clear communication ensure productions run smoothly and meet audience expectations.

Marketing Your Theater
Marketing is key to attracting patrons and filling seats. Use a mix of digital platforms, local media, and word-of-mouth promotions. Social media campaigns, email newsletters, and partnerships with local businesses can expand your reach. Consider offering discounted tickets or special events to build an initial audience base.

Engaging the Community
Community engagement is vital for a theater business. Hosting workshops, collaborating with local schools, or creating interactive events fosters connections with your audience and builds loyalty.

Planning for Sustainability
Theater businesses face financial challenges, especially during off-seasons. Diversify income streams by renting out your venue, hosting private events, or producing merchandise. Applying for grants and seeking sponsorships from local businesses can also support your operations.

Launching a theater business combines creativity with strategic planning. By defining your vision, building a strong team, and engaging with your community, you can create a vibrant and sustainable space for the performing arts.